La revista del Col·legi d'Ambientòlegs de Catalunya
Editorial

L’alimentació és essencial per a les nostres vides. I som molt conscients que allò que mengem és important per a la nostra salut. Ara bé, fins a quin punt som coneixedors dels efectes que la nostra alimentació té sobre la salut del planeta i de la societat?

Entrevista
Neus Monllor - Ambientòloga experta en nova pagesia i desenvolupament rural, i fundadora de l'Espai Tomata

Ricard Ramon i Sumoy - Analista socioeconòmic de la Comissió Europea (Unitat d'Anàlisi i Prospectiva de la Direcció General d'Agricultura i Desenvolupament Rural)

Opinió
Rosa Binimelis - Investigadora postdoctoral Beatriu de Pinós, GenØk – Centre of Biosafety (Noruega)

Malgrat que, durant dècades, s’ha treballat oficialment per reduir la fam i la pobresa al món, aquests dos continuen essent els principals reptes a què ha de fer front la humanitat. Tampoc no deixa de ser paradoxal el fet que la gran majoria de les persones desnodrides al món (principalment dones i infants) viuen en entorns rurals que depenen, completament o parcial, de l'agricultura com a mode de subsistència.

Miquel Carrión - Ambientòleg i tècnic del Servei d'Ocupació de Catalunya

L’Economia Verda és, des del punt de vista de les polítiques d’ocupació, una oportunitat històrica que ha de ser aprofitada pel nostre país. Crear centenars de milers de llocs de treball els propers anys a Catalunya no serà una fita assolible si no introduïm radicalment nous paràmetres de desenvolupament generadors d’ocupació. En aquest sentit, les polítiques agràries són polítiques d’activació econòmica i de desenvolupament territorial i social, que haurien d’incloure, sens dubte, aquesta visió de creació de llocs de treball.

Xènia Torras - Responsable del projecte del banc de llavors Esporus de l'associació l'Era

Un dia, fa més 7000 anys, després de molt d’observar i conviure amb la natura, els humans van ser capaços de reproduir-la potenciant els recursos que els feien la vida més fàcil, menys arriscada, i assegurant-se una alimentació per a ells i els seus fills. Segle rere segle, les persones que han cultivat la terra han anat creant, sempre observant la natura, una cultura i unes tradicions entorn de les plantes que els servien d’aliment.

Yolanda Delgado - Pagesa i formadora

El meu soci, en Juan, i jo vam decidir formar-nos en agricultura ecològica ja que, tal i com tenim les terres i el món, aquesta és la única agricultura possible. És sabut que som el que sembrem i que, per tant, tenim la salut que tenim, en part, perquè ingerim, bevem i respirem contaminants. Hi ha coses que, com a ciutadans, difícilment podem controlar i resoldre. Ara bé, tot allò que està a les nostres mans ho hem de fer.

Maria Mestre i Alfons López - Ambientòlegs experts en prevenció del malbaratament alimentari

En els darrers dos anys el problema del malbaratament alimentari ha saltat als mitjans de comunicació com si fos un problema recent. Res més lluny de la realitat: és un desajust que, si bé no ha fet més que créixer en les darreres dècades a causa del consum desenfrenat, ara,  arrel de la crisi econòmica, es fa més evident: com és possible que, mentre alguns passen gana, es llenci tant de menjar a les escombraries?

Dra. Cristina Gazulla i Marta Anglada - Subdirectora de la Càtedra UNESCO de Cicle de Vida i Canvi Climàtic (ESCI-UPF) i consultora sènior a Cyclus Vitae Solutions, respectivament

L'augment del consum de productes alimentaris al llarg de les últimes dècades ha anat vinculat al creixement de la població i a canvis en l’estil de vida de les persones, on l’individualisme ha guanyat terreny. Com a conseqüència, s’ha produït un increment significatiu de la quantitat de residus generats, especialment d’envasos i embalatges associats a aliments i begudes (fins el 35% dels residus municipals a la UE, segons dades de l’Eurostat).

Álvaro Porro - Redactor de la revista www.opcions.org

Fa uns mesos vam assistir a un interessant repunt mediàtic sobre la quantitat d'aliments que llencem a les escombraries i moltes entitats han activat campanyes de conscienciació al respecte, algunes més interessants que d'altres. Reflexionar sobre aquest aspecte és un pas bàsic i essencial a l'hora de prendre consciència de la nostra relació amb els aliments i per entendre que la fam no té tant a veure amb la manca de producció com amb la distribució desigual.

La reforma inclou noves mesures per fomentar una agricultura més sostenible

La campanya “De menjar no en llencem ni mica” guanya el premi de comunicació ambiental i La Magrana Vallesana rep un accèssit en la categoria d’iniciativa empresarial

El 75% dels europeus estan disposats a pagar més per productes respectuosos amb el medi ambient si confien que veritablement ho són

Més de 200 segells i logotips s’apliquen a productes amb alguna mena d’atribut ecològic, ètic o de sostenibilitat