La revista del Col·legi d'Ambientòlegs de Catalunya
Editorial

Ets autosuficient quan pots mantenir-te a tu mateix i ets capaç d’obtenir la totalitat dels recursos que necessites, de produir i de generar el que consumeixes. Traslladant-ho a l’àmbit de l’energia, es reconeix l’autosuficiència quan s’aconsegueix generar la mateixa quantitat d’energia que s’utilitza o, el que és el mateix, quan el quocient entre l’energia generada i l’energia consumida, tenint en compte la gestió, és 1.

Entrevista
Josep Escarrà - Ambientòleg i consultor energètic a l'Estudi Ramon Folch i Associats

Marco Raugei - Doctor en Ciències Químiques i investigador a la Facultat de Tecnologia, Disseny i Medi Ambient de la Universitat d'Oxford Brookes

Opinió
Joaquim Corominas - President de l'Associació Congrés d'Energia de Catalunya

A Catalunya s’importa el 94% de l’energia primària que s’utilitza per subministrar l’energia que utilitzem els consumidors, mentre que a la Unió Europea se n’importa el 54%. L’objectiu de la UE pel 2050 és que no s’importi més d’un 40% i que les emissions de Gasos d’Efecte Hivernacle no superin el 20% respecte als nivells de 1990. Com es pot aconseguir aquest objectiu? Augmentant el rendiment de les transformacions energètiques, estalviant consum i emprant fonts locals.

Marta Morera i Irene Pérez Bort - Responsable del Pla Estratègic Rubí Brilla i tècnica del Pla Estratègic Rubí Brilla, respectivament (Ajuntament de Rubí).

L’accés a l’energia és un dret fonamental pel benestar de qualsevol persona. Necessitem l’energia en el nostre dia a dia per il·luminar casa nostra, conservar els aliments, cuinar, tenir aigua calenta o desplaçar-nos, entre d’altres necessitats bàsiques. Malgrat això, cada cop són més els ciutadans que no poden fer front a les factures d’electricitat i gas i que, per tant, es veuen forçats a reduir els seus consums per sota de les seves necessitats bàsiques, fins al punt de provocar, en molts casos, problemes de salut o disminució en el rendiment acadèmic.

Maite Masià - Directora de l'Institut Català d'Energia

Catalunya, com la resta del món, s’està adaptant a la transformació que viu el sector de l’energia en l’àmbit global. En un context caracteritzat per l’encariment de l’energia, l’esgotament dels combustibles fòssils i la inestabilitat geopolítica –entre d’altres factors–, la política energètica del Govern de la Generalitat gira entorn de l’estalvi i l’eficiència energètica i de l’aprofitament de les energies d’origen renovable. Aquests dos eixos han de contribuir a assolir una societat i una economia de baixa intensitat energètica i de baixes emissions de carboni.

Olga Freixa - Sòcia-consultora de l'empresa ECOTÈCNICS

En els últims anys, han canviat els tipus de projectes que es desenvolupen des d’una consultoria ambiental que treballa per a l’administració pública. Han canviat perquè, ara, els recursos econòmics són més limitats i, per tant, les administracions han d’establir prioritats d’una manera diferent.

Manel Romero - Soci fundador i responsable tècnic de SUD Energies Renovables

“Ja sóc aquí!”, deia el President Tarradellas al 1977. Doncs el mateix podem dir de l’autoconsum elèctric. Ja és aquí des de fa uns mesos. L’autoconsum és una realitat que de ben segur canviarà radicalment el model energètic actual. I és una realitat, molt a pesar dels polítics que ens governen des de Madrid, persones que estan demostrant una descarada complicitat amb les grans elèctriques (l’oligopoli) i miren d’evitar, tant com poden, que l’autoconsum s’estengui. Però és inevitable, i els seus intents de frenar aquest procés són tan inútils com voler posar portes al camp.

Santi Martínez Farrero - Director de la divisió elèctrica d'Estabanell i Pahisa

Durant els últims temps, s’han publicat un gran nombre d’articles dedicats a la temàtica de les Smart Cities (com és el cas d’un dels darrers números d’aquesta revista). Cal destacar, que el nom de la cosa n’exclou un altra, que és el germà pobre del primer món, és a dir, el món rural. Val a dir que a les últimes convocatòries per a la presentació de projectes de la Comissió Europea, han tingut l’encert de començar a parlar de Smart Cities and Communities, conscients què, en cas contrari, deixaven fora un 24% de la població de la Unió Europea, i més del 50% del seu territori, en base al llindar dels 150 habitants per kilòmetre quadrat.

Equip d'Ecooo -

Espanya té un problema seriós de dependència energètica a causa de la seva necessitat d’importar combustibles fòssils per produir electricitat. Davant d’aquest escenari, Ecooo planteja que sigui la ciutadania qui protagonitzi un canvi de model energètic basat en la propietat col·lectiva de formes de producció d’electricitat més sostenibles: les renovables.

La política energètica danesa compta amb un ampli suport parlamentari i ciutadà

El conjunt de la Unió Europea haurà d’assolir una quota mínima de renovables del 27%

S’impulsaran 120 macroprojectes de renovació energètica amb una inversió de més de 1.400 milions d’euros procedents de fons públics i privats

El centre integra l’eficiència energètica en seus els estudis i en les seves instal·lacions des de fa més de 10 anys