La revista del Col·legi d'Ambientòlegs de Catalunya
Editorial

Turisme sostenible, ecoturisme, turisme responsable, turisme slow, turisme verd, turisme de proximitat... La capacitat de les societats modernes per generar etiquetes i nous conceptes sembla no tenir límit; les modes, doncs, van més enllà de la roba i també afecten l’ús de mots, amb casos exagerats com el de selfie. En l’àmbit del turisme sostenible, el fenomen allau de conceptes ajuda a què se’n parli, si bé pot produir desconcert –i, fins i tot, confusió– en els destinataris finals, en aquest cas, les persones amb ganes de viatjar de manera responsable.

Entrevista
José Antonio Donaire - Director de l'Institut de Recerca en Turisme (INSETUR) de la Universitat de Girona

Dirk Glaesser - Director del Programa de Desenvolupament Sostenible del Turisme de l'Organització Mundial del Turisme (OMT)

Opinió
Anna Torres - Investigadora i professora titular de l'Escola Universitària d'Hoteleria i Turisme CETT-UB

El turisme i el creixement que aquest ha experimentat, ha estat, i encara és, un dels fenòmens econòmics i socials de major rellevància del segle XX. Actualment, el turisme constitueix una part considerable de l'economia global i determina una part molt important de la mobilitat arreu del món. Aquesta realitat i la creixent consciència ambiental de la societat, fruit del debat iniciat al voltant del desenvolupament sostenible, han propiciat l’acceptació i la difusió del paradigma de la sostenibilitat en el sector turístic.

Susana Conde - Directora d'Agrotravel Turismo Responsable

Tant les destinacions com les empreses turístiques espanyoles, han d'entendre l'abast real del turisme sostenible, i no limitar-se a implementar una correcta gestió ambiental.

Marta Garcia - Ambientòloga i viatgera

Viatjar ens fa lliures, ens obre la ment, ens permet entendre la vida d’una altra manera i, fins i tot, enriqueix els continguts de les nostres xarxes socials. Però recórrer i descobrir nous paratges també genera un impacte, deixa una petjada que hauríem d’intentar minimitzar viatjant de forma responsable i sent conscients dels impactes socials, ambientals i econòmics que provoquen les nostres decisions.

Xavier Cazorla - Ambientòleg i fundador de l'empresa ēleMents

L’ecoturisme, entès de manera simplificada com aquell turisme responsable d’observació i gaudi de la natura, respectuós i dinamitzador de les poblacions locals, és una de les modalitats turístiques que millor compatibilitza els objectius i valors promoguts pels Espais Naturals Protegits (ENP) amb l’activitat turística i d’ús públic.

Xavier Suñol - Responsable de Projectes Estratègics de la Direcció de Turisme de l'Ajuntament Barcelona

En les darreres dècades, Barcelona ha esdevingut una de les principals destinacions turístiques europees. L’aposta pel desenvolupament d’un turisme sostenible i responsable és un repte ineludible per preservar la identitat i la qualitat de vida urbanes, i assegurar, alhora, el futur de la competitivitat turística.

Jordi Ficapal i Cristian Palazzi - Observatori de Turisme Responsable de la Facultat de Turisme i Direcció Hotelera Sant Ignasi

Avui en dia, insistir en la distinció entre turisme responsable i turisme sostenible és un exercici circumscrit a cercles acadèmics amants del debat conceptual, però no deixa de ser interessant traçar, breument, la gènesi d’aquestes denominacions que són, a hores d’ara, gairebé equivalents.

Les candidatures es poden presentar fins el 20 d’abril

El creixement del turisme fins al 2050 podria fer augmentar el consum d’energia en un 154%

Delta Poblet, Turisme Garrotxa, l’alberg Twentytú i DeltaPolet van ser els guardonats en l’acte celebrat el passat novembre

L’objectiu del Pla és posar en valor la biodiversitat d’Espanya per impulsar el turisme de natura com una activitat econòmica generadora de llocs de treball