La revista del Col·legi d'Ambientòlegs de Catalunya
Editorial

En els últims anys hem vist com, cada vegada més, el medi ambient s'ha anat incorporant a les agendes polítiques i socials. A poc a poc, la preocupació pel nostre entorn ha deixat de ser cosa només d'uns quants per passar a ser objecte de debat al conjunt de la societat i convertir-se en un repte on tots i totes hi estem implicats.

Josep Enric Llebot - Doctor en Física per la Universitat Autònoma de Barcelona

Opinió
Antoni Serra Ramoneda. - President de Tribuna Barcelona

La crisi que avui patim, tot i anunciada, sembla voler, i poder, assolir unes proporcions descomunals. Sacseja els fonaments que han sostingut el creixement econòmic del segle proppassat. El que fa suposar que la tan desitjada represa, quan arribi i esperem que sigui aviat, només serà possible si s'engega un nou model productiu que, entre altres coses, tingui més cura dels recursos naturals i distribueixi de manera més equitativa el seu ús arreu del planeta.

Pere Torres. - Consultor ambiental

Kyoto s'acaba. Els compromisos contrets el 1997 en aquesta ciutat japonesa tenen una data de caducitat pròxima: el 2012. Estem, doncs, a la recta final del famós protocol. Recordem que el seu propòsit era que el 2012 les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle fossin un 5,2% inferiors a les de 1990. Precisem: com que les emissions fluctuen d'un any a l'altre, s'agafa com a valor vàlid la mitjana de 2008 a 2012.

David Pon i Jordi Pon. - Cap de l'Àrea de Sostenibilitat i Canvi Climàtic de Minuartia i Investigador de la Càtedra ENRESA-Amphos de la Universitat Politècnica de Catalunya

La petjada de CO2 o petjada de carboni (en anglès carbon footprint) és la mesura de les emissions totals de diòxid de carboni que s'originen de forma directa i indirecta per un determinat consum, sigui de la població d'un territori (país, regió, municipi), d'una organització (empresa o administració), d'un producte o d'un individu.

Meritxell Cuyàs. - Tècnica de medi ambient de l'Ajuntament de Sant Cugat

El passat 10 de febrer d'enguany l'Ajuntament de Sant Cugat va formalitzar l'adhesió al Pacte d'Alcaldes i Alcaldesses de la Unió Europea contra el canvi climàtic, promogut amb l'objectiu que tots els municipis d'Europa assumeixen el compromís de treballar activament  per assolir els objectius establerts per la UE per l'any 2020, amb el repte de reduir un 20% les emissions locals de gasos d'efecte hivernacle.

Arnau Queralt. - Vicepresident del COAMB

El passat 2 de març, el COAMB i l'associació Horitzó Europa van organitzar una taula rodona amb dos ponents d'alt nivell: el Sr. Tomàs Molina, president de la Climate Broadcaster Network Europe, i el Sr. Ferran Tarradellas, portaveu del Comissari Europeu d'Energia. Amb el títol "La lluita contra el canvi climàtic, un problema o una oportunitat", la taula rodona va intentar analitzar els principals efectes del canvi climàtic i exposar les principals iniciatives que la Comissió Europea ha posat en marxa en aquest àmbit.

Notícies

L'ha elaborat l'Institut d'Estudis Catalans i entre els autors hi ha diversos ambientòlegs i professors de la llicenciatura de Ciències Ambientals

Incorpora criteris ambientals al departament i pretén esdevenir un exemple a seguir per a la resta de departaments i administracions i les institucions públiques i privades

L'impulsen el Departament de Política Territorial i Obres Públiques, el Departament d'Educació i l'Observatori del Paisatge de Catalunya, i se'n beneficiaran prop de mig milió d'alumnes