La revista del Col·legi d'Ambientòlegs de Catalunya
Editorial

L'estratègia de Lisboa, signada l'any 2000, té com a objectiu convertir a la Unió Europea en una de les economies més dinàmiques i competitives del món. Un dels objectius d'aquesta Estratègia és l'augment de la inversió pública i privada en recerca, desenvolupament i innovació. Les noves tecnologies, especialment les de caire ambiental, constitueixen una de les seves línies estratègiques per assegurar el creixement, la competitivitat i la sostenibilitat. Ara, la nova Estratègia Europa 2020 reforça encara més aquesta idea, ja que persegueix un creixement intel·ligent, sostenible i inclusiu.

Les inversions en R+D+I en el camp ambiental s'han vist notablement incrementades en els últims anys i, poc a poc, estan ajudant a canviar l'actual sistema productiu i de gestió dels recursos naturals. Les empreses i els centres de recerca no són, però, els únics que duen a terme aquesta tasca, cada cop hi ha més professionals eco-innovadors, emprenedors en el sector ambiental.

Entrevista
Louis Lemkow - director de l'Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)

Opinió
Eduard Ariza - Investigador Postdoctoral Fulbright, Florida International University

Tot i que sempre és interessant pensar i matisar com som els ambientòlegs, aquest no és l'objectiu de la reflexió que segueix. En farem esment, però el que pretén l'article és descriure què troba el nostre col·lectiu quan fa recerca a Catalunya.

Maria Josep Picó - Càtedra de Divulgació de la Ciència. Universitat de València

La diversitat temàtica del medi ambient constitueix una realitat tan diversa com els temes inclosos en aquesta àrea de coneixement. Per tant, si abordem la comunicació ambiental haurem de fer front a situacions, també, molt diverses. Quant a les fonts d'informació ambiental podem trobar des dels serveis de premsa especialitzats de centres de recerca i universitats fins les organitzacions ecologistes, amb tècniques i mitjans al seu abast prou diferents. D'altra banda, caldria analitzar la situació de l'especialització periodística en medi ambient als mitjans de comunicació convencionals i els grups de pressió ambiental amb veritable poder econòmic.

Jordi Oliver - Jordi Oliver, doctor en Ciències Ambientals per la UAB i director executiu d'Inèdit Innova

Conegudes també com a Empreses de Base Tecnològica, les spin-off solen estar lligades a la universitat i contribuir a la transferència del coneixement i la recerca científica bàsica cap a la societat, les empreses i les administracions en forma de projectes de recerca aplicada. Aquests projectes poden, alhora, indicar a la universitat quins són els sectors i els àmbits on cal dedicar més esforços de recerca bàsica.

Notícies

Al capdavant de la Junta l'acompanyen Pere Torres, com a vicepresident i Xavier Mayor, com a secretari

L'informe, en què han participat noranta experts i cinquanta revisors nacionals i internacionals, veurà la llum la pròxima tardor

Aigua, energia i residus van centrar la major part del debat, amb què es va inaugurar el XII Congrés d'Ambientòlegs de Catalunya