Parlem amb Arnau Vadillo, ambientòleg membre del COAMB que, entre setembre de 2020 i agost de 2021 ha treballat als Serveis Tècnics del Col·legi. Ens explica la seva experiència al COAMB, i també la seva visió com a ambientòleg i professor de secundària.

1. Durant el darrer any has coordinat l’Escola de Formació del COAMB, què t’ha aportat aquesta experiència?

Ha estat una experiència intensa i molt gratificant. Vaig començar a treballar el setembre de 2019, tot i que ja havia tingut un contacte previ amb el COAMB, ja que havia estat de pràctiques durant un semestre l’any anterior.

La feina em va sorprendre i agradar molt, ja que has de fer moltes tasques diverses, de tal manera que no tens la sensació que sigui una feina monòtona i es faci pesada, al contrari. Així i tot, s’ha de tenir una capacitat d’organització excel·lent, ja que hi ha moltes tasques per gestionar alhora i es pot fer una mica intens en alguns moments en què hi ha pics de feina.

M’emporto moltes experiències, persones que he conegut i molts aprenentatges que he anat fent al llarg d’aquest any. I pel que fa al Col·legi, he tingut un gran suport i un equip de treball que m’ha fet sentir com un més des del primer moment. Ho agraeixo molt!

1. A més, ho has compaginat amb l’ensenyament a secundària i batxillerat. Com vas decidir orientar la teva carrera cap a l’educació?

La veritat és que ja ho tenia bastant decidit des d’un primer moment. Era una opció que havia tingut en ment des de secundària, tot i que no tenia clar si volia ser mestre, professor de secundaria, d’universitat,…

Suposo que vaig acabar de decidir-ho quan vaig estar treballant com a voluntari en el sector del lleure educatiu, però tampoc sabria dir ben bé quan o com. En algun moment vaig decidir que em motivava més enfocar-ho cap a secundària i estic bastant content de la decisió que vaig prendre, doncs em va permetre seguir estudiant el grau de Ciències Ambientals i és una cosa que m’ha marcat bastant.

1. Quines assignatures pot impartir un ambientòleg/a als instituts?

Ui, en total són unes quantes! Si parlem de les matèries comunes i optatives generals, els ambientòlegs i ambientòlogues podem donar classes de ciències (biologia, geologia, física, química, ciències del món contemporani…,) i de tecnologia.

1. Què creus que pot aportar un ambientòleg/a com a professor?

Si hagués d’escollir una cosa concreta, crec que seria un punt de vista globalitzat. Sonarà una mica típic, potser, però és molt interessant poder relacionar conceptes que, en principi, formen part de matèries diferents i poder treballar-los i discutir-los des de diferents perspectives.

A més, tinc la sensació que tenim un abast molt ampli i la possibilitat de basar la nostra tasca en contextos reals i propers que ens ajudin a facilitar l’aprenentatge d’allò que es vulgui treballar.

1. Quins són els teus plans per al futur a nivell laboral?

Doncs, si sóc sincer, no ho sé. De moment no porto ni un any treballant  com a docent, però hi estic molt content i a gust. M’agradaria seguir treballant en aquest sector més temps, però no descarto la possibilitat de canviar de feina, si en algun moment em vingués de gust. Alguna vegada se m’ha passat pel cap filar una mica prim i especialitzar una mica els meus estudis. Així i tot, la idea s’ha quedat aquí, no l’he desenvolupat molt més.

En conclusió, no tanco portes i ja veurem!

1. I prèviament, perquè vas decidir estudiar Ciències Ambientals?

La veritat és que va costar una mica de trobar un grau que em vingués de gust. A l’ESO tenia bastant clar que volia seguir estudiant després de quart, i també sabia que el Batxillerat que més em motivava era el científic. En aquell moment tenia bastant d’interès per la biologia, tot i que l’anatomia, la fisiologia i la biologia molecular em feien una mica enrere. A més a més, amb les ciències de la terra i la química ens enteníem, però la física m’ha portat algun que altre mal de cap, tot i que em sembla que té el seu què. Així doncs, vaig estar buscant graus que integressin part de les assignatures que m’agradaven més, un dels quals era el de Ciències Ambientals.

Tot i que les assignatures de física i enginyeria em tenien una mica espantat, ja que no vaig cursar-les al Batxillerat, el grau em va semblar molt interessant i el vaig prioritzar davant d’altres opcions que tenia en ment (i que ja no recordo).

1. En quina universitat i quan vas estudiar el grau?

El vaig estudiar a la Universitat Autònoma de Barcelona. En el seu moment (abans d’escollir on fer-ho) havia preguntat a persones que estudiaven el grau a la UB i la UAB per acabar de prendre una decisió i, després de comparar els plans d’estudi i el que m’havien explicat, em vaig acabar decidint per la UAB. Si no recordo malament, la meva promoció és 2015-2019.

Van ser quatre anys molt bons, intensos, però genials!

1. Què diries als companys i companyes de professió perquè s’animessin a participar en el Col·legi?

Ui, depèn! Si la seva intenció és treballar al sector ambiental, és interessant valorar l’opció de participar-hi. El COAMB és un suport professional bastant clau a nivell d’orientació, formatiu, per cercar de feina, suport legal i administratiu, per fer xarxa amb professionals,… i segur que em deixo més coses que no em venen al cap ara.

Quan els meus companys/es m’han preguntat, els hi explico això i els hi dic que facin un truc a la Sandra, que segur que els ho explicarà molt millor que jo i sense compromisos!

1. I als i les joves que tot just comencen els estudis de Ciències Ambientals, quins consells els hi donaries?

Ostres, consell no ho se, però els hi diria que aprofitin i ho gaudeixin molt, que el grau és molt interessant i val la pena!