21 maig, 2024

Tenint en compte que el COAMB va fer 20 anys durant el 2024, es van voler reactivar els Premis de Ciències Ambientals per celebrar l’efemèride, reprenent-los des del 2021 en l’edició pertinent.

Per tal de donar més rellevància a l’esdeveniment i als propis premis, i inspirades en altres col·legis professionals, es crea una nova categoria per reconèixer la feina de persones importants per les Ciències Ambientals: Ambientòleg/a de l’any.

A continuació, es llisten els premiats de l’edició del 2024 segons categoria:

Projecte o Treball de Fi de Grau: “De l’anàlisi fisiològica i ecosistèmica a la percepció social. Una aproximació socioecològica de la qualitat de les badies del Delta de l’Ebre a partir de la fanerògama marina Cymodocea nodosa” de l’Aina Alemany Moreno. (Entregat per la Fundació d’Antigues Caixes Catalanes).

Aquest projecte té per objectius: en primer lloc, determinar les limitacions i les oportunitats de millora de l’índex CYMOX a l’hora d’avaluar la qualitat de l’aigua de les badies del Delta de l’Ebre; en segon lloc, analitzar els ecosistemes dominats per C. nodosa des d’una perspectiva més ecològica, entenent les condicions en les quals es troben les praderies segons els nivells d’organització superiors de l’ecosistema; finalment, estudiar les percepcions socials (tant de residents com no residents) relatives a la qualitat de l’aigua, fet que permetrà entendre el context socioecològic de la zona, relacionant tot l’estudi amb el dia a dia de les persones i la seva connexió amb la natura.

Activitat d’investigació: “Surfing for Science. Un projecte de ciència ciutadana que permet quantificar i caracteritzar microplàstics flotants al mar en zones de bany catalanes” de Liam de Haan – Universitats de Barcelona i Fundació Surfriders. (Entregat per Insitut de Ciència i Tecnologia Ambientals -ICTA).

Coordinat per la Universitat de Barcelona i amb el suport de Surfrider Europe, com a objectiu principal quantificar i caracteritzar micro(plàstics) flotants en aigües costaneres i mantenir un seguiment continu que permeti determinar les tendències espaciotemporals a curt i llarg termini necessàries per planificar estratègies i polítiques de mitigació, així com proporcionar a la comunitat científica amb dades rigoroses per poder millorar el coneixement dels processos que determinen la distribució i el destí final dels plàstics al medi marí.

Iniciativa empresarial: “Arquitectura d’impacte nul” de Jade Serra – Slow Studio (Entregat per Inèdit)

Amb més de 10 anys d’experiència en arquitectura ecològica i bioconstrucció, Slow Studio és un equip dedicat a aconseguir entorns de mínim impacte, entenent que tot entorn construït ha d’estar en harmonia amb el medi ambient i la salut de les persones utilitzant recursos naturals de manera sostenible i durable. Mitjançant l’arquitectura, volen millorar significativament el benestar de les persones i contribuir a un futur millor.

Comunicació ambiental: “L’home que fabricava caixes niu” de Javi Gómez i Gemma Solà (Entrgat per Sostenible.cat, la revista de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat)

«L’home que fabricava caixes niu» és un conte que narra la història d’en «Paco», un home que de jubilat s’ha retrobat amb el món de l’ornitologia i l’estima pels ocells i s’ha convertit en un activista de barri dedicat a la construcció de caixes niu. Aquesta història de transformació respecte a la natura és, alhora, una història real i propera. I és que en «Paco» és una persona real (en Francisco Gómez, pare de l’autor), del barri de Bellvitge a L’Hospitalet. Un exemple del fet que tothom pot fer coses per canviar els nostres comportaments i fer coses per transformar la nostra societat i el nostre entorn. Un llibre que uneix valors i emocions, ornitologia i pensament ambiental, persones i natura. I una crida a valorar l’activisme proper, silenciós i sovint infravalorat de les persones grans.

Treball de Recerca de Batxillerat: “Estudi de viabilitat d’una xarxa de calor amb biomassa a Sant Joan de les Abadesses” d’Erik Formatjé Fabre. (Entregat per l’Ajuntament de Vila-seca)

Un estudi global de què és una central de calor alimentada amb biomassa forestal, quines son les parts que formen una xarxa de calor, les seves característiques i necessitats. L’objectiu era adquirir prou coneixements de base i poder posteriorment recollir les dades econòmiques i tècniques que han permès avaluar la viabilitat de la implantació d’una xarxa de calor amb biomassa al municipi de Sant Joan de les Abadesses.

Ambientòleg/Ambientòloga de l’any: Leo Bejarano Manjón (Entregat pel Col·legi d’Ambientòlegs de Catalunya)

Expresident del COAMB (2016-2018)i  implicat amb el col·legi durant més d’una dècada en temes de comunicació, en Leo Bejarano destaca per ser un professional apassionat i compromès amb la defensa de la professió d’ambientòleg, així com del medi ambient.

Actualment és el Cap de l’Oficina de Canvi Climàtic de la Generalitat de Catalunya, des d’on impulsar i coordina en l’àmbit autonòmic i estratègic la transició cap als objectius i compromisos europeus adoptats en matèria de canvi climàtic.