21 octubre, 2016

El passat 18 d’octubre, va tenir lloc una reunió de treball del Projecte Focus de l’RSE, liderat per Respon.cat, sobre economia circular a Barcelona. Per part del COAMB, hi va intervenir com a ponent la coordinadora del grup de Responsabilitat Social, Susana Pascual, que va presentar diverses pautes pràctiques per a la incorporació de l’enfocament de l’economia circular a la gestió de les empreses.

Pascual va destacar la necessitat de pensar tots els processos circularment per avançar en aquesta matèria i no només pensar en la recuperació de residus. I també va donar algunes pautes per repensar aquests processos, com incorporar el diàleg amb els grups d’interès. Tanmateix, el COAMB va convidar a participar de la sessió a Zicla, empresa amb una àmplia trajectòria en termes d’Economia circular, col·laboradora d’Inèdit Innovació SL, empresa que pertany a la Xarxa Ambiental d’Empreses i Entitats del COAMB.

També van participar a la sessió Mireia Cañellas, responsable de projectes del Departament de Territori i Sostenibilitat, que va exposar les eines que la Generalitat posa al servei de les empreses per incorporar el concepte d’economia circular, destacant millores de l’accés al finançament, promoció a la innovació o impuls a la internacionalització, per exemple; Isabel Roman, ambientòloga i consultora tècnica en Canvi Climàtic de Lavola, que va presentar diversos casos d’èxit tant internacionals com catalans, dels quals cal destacar el projecte que estan portant a terme amb l’Ajuntament de Terrassa, on es propicia la simbiosi industrial entre les empreses de diferents polígons del terme municipal; i Alfredo Balmaceda, que va compartir l’experiència de Zicla, una pime que des de 2005 treballa per convertir els residus en nous materials per a la indústria i en nous productes d’equipament urbà i trànsit per a les ciutats, que entre d’altres coses va assegurar que les bones idees no necessiten de recerca de finançament, perquè ve sol.

A continuació, les empreses participants al Respon.cat que van assistir, van poder manifestar com es planteja l’economia circular des de la seva realitat tenint en compte les singularitats de cadascuna pel que fa a activitat, dimensió i localització. El grup de treball d’empreses va identificar les necessitats a l’hora d’incorporar plantejaments de l’economia circular en la gestió empresarial i es van mostrar de manera conjunta solucions i exemples d’articulació de mecanismes de treball col·laboratiu per al seu desenvolupament.

Més informació