15 abril, 2024

Entitats ambientals i Generalitat de Catalunya parlem sobre el futur de l’Aeroport de Barcelona

Representants de diverses entitats ambientals, entre elles el COAMB, ens vam reunir amb representants d’Acció Climàtica del govern de la Generalitat de Catalunya per a abordar el futur de l’Aeroport de Barcelona en una sessió informativa celebrada el passat 9 d’abril de 2024.

 

A la reunió van ser presents destacats membres d’organitzacions com SEO/BirdLife Catalunya, DEPANA i Ecologistes en Acció, entre d’altres. L’objectiu principal va ser analitzar el posicionament del govern amb relació a la gestió de l’aeroport, així com discutir propostes per a modernitzar i millorar la seva operativitat.

 

Un dels punts destacats va ser la decisió del govern de no ampliar les pistes de l’aeroport, sinó més aviat buscar alternatives per a augmentar la seva capacitat operativa dins dels límits actuals. Es va proposar la creació d’una nova terminal interna amb connexió subterrània, així com la implementació de mesures per a reduir la contaminació acústica i atmosfèrica.

 

A més, es van abordar temes relacionats amb la gestió de vols i la reducció d’aerolínies de baix cost en favor d’un enfocament més sostenible. Es va destacar la importància de la descarbonització i l’ús de biocombustibles com a part dels esforços per a aconseguir la neutralitat d’emissions per a l’any 2050.

 

Si bé la proposta del govern no va ser considerada ideal per algunes entitats, es va valorar com un pas en la direcció correcta per a abordar els desafiaments ambientals i de sostenibilitat associats amb l’aeroport. S’espera que les negociacions futures permetin abordar les preocupacions pendents i avançar cap a un enfocament més equilibrat i respectuós amb el medi ambient.

Aquesta trobada subratlla la importància del diàleg entre el govern i les entitats ambientals en la cerca de solucions consensuades per als desafiaments ambientals més urgents de la nostra regió.

 

Malauradament, dos dies després, el govern espanyol va rebutjar aquesta proposta. Segons el ministre de Transports, Óscar Puente, la proposta de la Generalitat de canviar l’ús de les pistes de l’Aeroport del Prat durant unes certes hores per a augmentar la capacitat “vulnera un acord previ existent” entre els dos governs i “empitjora l’acústica” del funcionament general de l’aeroport. Va afegir que aquesta proposta no suposa una millora de la capacitat operativa de l’aeroport i afecta negativament la salut dels veïns de Castelldefels i Gavà.

 

El ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu, també va criticar la proposta del govern català, qualificant-la com un invent i afirmant que l’executiu català “és incapaç de prendre decisions estratègiques valentes per al futur de Catalunya”.

 

Aquest rebuig per part del govern espanyol afegeix un nou desafiament per a trobar solucions consensuades respecte al futur de l’Aeroport de Barcelona.

 

Des del COAMB ens preguntem, quin és el futur sostenible que pretenem per a Catalunya?