VerdCOAMB és el podcast del Col·legi d’Ambientòlegs de Catalunya que dona veu als professionals del medi ambient. Cada episodi explora els reptes i oportunitats de la sostenibilitat i altres temàtiques ambientals a Catalunya a través de converses amb ambientòlegs i expertes d’àmbits diversos: mobilitat, biodiversitat, gestió de l’aigua, comunicació ambiental o noves professions verdes.
Un espai per inspirar, compartir coneixement i entendre com els ambientòlegs contribueixen a transformar el present i construir un futur més sostenible.
Especial 8M Liderar el COAMB des de dins
Què implica presidir el Col·legi d’Ambientòlegs de Catalunya? Què sorprèn, què pesa i què s’aprèn quan assumeixes el lideratge d’un col·lectiu professional tan transversal?
En aquest episodi especial pel Dia Internacional de les Dones, conversem amb la Mons Badia, presidenta del COAMB entre 2022 i 2025, i la Sílvia Mayo, l’actual presidenta des del passat mes de juliol.
Parlem amb elles de lideratge, d’errors que fan créixer, de moments difícils i també de la força del col·lectiu.
Una conversa propera i sincera sobre liderar, decidir i construir comunitat en el sector ambiental.
Què significa realment construir de manera sostenible i saludable? Quin impacte tenen els materials que es fan servir en els 18000 habitatges que es construeixen cada any a Catalunya? I l’obra civil? Tenen impactes a la nostra salut, els materials amb els quals estan fets les nostres llars?
En parlem amb la Sònia Hernández Montaño, arquitecta especialitzada en bioarquitectura, i la Carolina Otero, ambientòloga experta en el sector de la construcció: el cicle de vida dels materials, circularitat, ecoetiquetes, nous reglaments europeus i construcció amb materials naturals com la terra, el suro o la posidònia.
Un episodi que demostra que la construcció del futur serà transversal, crítica… i plena d’oportunitats laborals per als professionals ambientals.
Acabada la COP 30, convidem els ambientòlegs Sergi Arnau i Gisela Torrents per parlar dels ets i uts de la Conferència de les Parts de 2025 a Belem, Brasil. Red flags, ineficiències i alguns acords importants. Ens hem enfadat i hem fet teràpia, perquè la necessitat de seguir treballant és més present que mai.
Conversem amb Angie Vila i David Balbás sobre com impulsar una mobilitat sostenible als entorns rurals. Parlem dels reptes específics d’aquestes zones, de com garantir una mobilitat segura i saludable i de quines estratègies poden millorar la qualitat de vida fora de les ciutats.
Documentació relacionada:
El rural es mou amb dificultat (en castellà, DGT) – Reptes – Territori Connectat
50 propostes per la millora de la mobilitat en entorns rurals
Amb Gisela Torrents, Antonio Turiel i Judit Alonso explorem com afrontar l’odi i la desinformació ambiental a les xarxes socials. Analitzem per què s’origina aquesta hostilitat cap a la ciència i el medi ambient, i com respondre-hi des de la comunicació i la divulgació.
Parlem amb Jaume Marlès sobre el valor de la infraestructura verda per fer ciutats més habitables i resilients. Descobrim com els espais verds contribueixen al benestar urbà i quines sortides professionals ofereix aquest àmbit en creixement.
Analitzem com la transició ecològica i la digital transformen el mercat laboral i les competències que en seran clau. Debatem amb la Verónica Serrano, responsable d’oportunitats laborals al COAMB, sobre quins perfils emergents s’obren pas i com les organitzacions i els professionals poden preparar-se per aquest doble repte de sostenibilitat i innovació.
Conversem amb Cristina Lladó, geògrafa experta en SIG, sobre el paper dels Sistemes d’Informació Geogràfica en la gestió ambiental. Parlem de les seves aplicacions actuals, de les tendències que marcaran el futur i de com aquesta eina pot obrir noves oportunitats professionals al col·lectiu ambiental.
Documentació relacionada:
Descobrim el projecte d’EcoArrels de la mà del seu gerent, en David Caballé, que ens explica com promouen una alimentació escolar més saludable i sostenible des de l’àmbit escolar. Parlem amb sobre la relació entre el sistema alimentari i la biodiversitat, i de com l’educació pot contribuir a preservar el territori des de la taula.
El gerent de l’Agència Catalana de l’Aigua, Daniel Meroño, ens explica els reptes de futur en la gestió de l’aigua. Parlem de la reducció prevista dels recursos hídrics, de les estratègies d’adaptació i del paper clau que jugaran els professionals ambientals en aquesta transformació.
Maria Siuraneta i Judit Casas conversen amb Mathias Brummer, tècnic de la XNC, que ens explica què són els crèdits climàtics forestals i quin paper tenen en la conservació dels boscos, amb casos pràctics de projectes de custòdia forestal i les oportunitats que generen per als professionals ambientals.